
 

 

Det 

Grønlandske 

Pressenævn 

 

 
Årsberetning 

2025  



Indholdsfortegnelse 
Det Grønlandske Pressenævn ................................................................................................................. 3 

Sammensætning af Det Grønlandske Pressenævn 2021-2025 .......................................................... 4 

Sagsoversigt og gennemgang af konkrete sager .................................................................................... 5 

2025-23419 – Kommuneqarfik Sermersooq mod KNR ....................................................................... 6 

2025-25298 – [Klager] mod Sermitsiaq ............................................................................................ 11 

2025-25299 – [Klager] mod KNR ....................................................................................................... 13 

 

  



Det Grønlandske Pressenævn 
 

I henhold til Landstingslov nr. 17 af 19. november 2007 om medieansvar udpeger 

Landsstyret et grønlandsk pressenævn (Det Grønlandske Pressenævn (Pressenævnet) 

bestående af en jurist og 6 medlemmer og et sekretariat. Juristen og de 6 medlemmer 

har alle en suppleant.  

 

Pressenævnet træffer afgørelsen i sager om: 

1) hvorvidt der er sket en offentliggørelse, der er i strid med god presseskik, jf. § 

34. 

2) hvorvidt et massemedie efter reglerne i kapitel 6 er forpligtet til at offentliggøre 

et genmæle, herunder om genmælets indhold, form og placering. 

Pressenævnets formand kan afvise: 

1) klager, som åbenbart ikke hører under nævnets kompetence, jf. stk. 1, eller som 

er åbenbart grundløse. 

2) klager fra personer, virksomheder med videre, der ikke har retlig interesse i det 

påklagede indhold. 

3) klager der ikke overholder klagefristen, jf. § 34, stk. 2 eller 3, eller § 40. 

Pressenævnet kan også af egen drift optage en sag til behandling, hvis sagen er af 

væsentlig eller principiel betydning. I disse tilfælde indhentes udtalelse fra den 

forurettede og udtalelser fra det massemedie, som klagen vedrører. 

 

Et medlem af pressenævnet kan ikke deltage i behandlingen af en klage, der vedrører 

det massemedie, den pågældende er tilknyttet, eller hvis der i øvrigt foreligger 

omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om medlemmets upartiskhed. 

Afgørelser træffes efter stemmeflerhed i form af en begrundet kendelse, medmindre 

en forligsmæssig løsning er opnået mellem parterne. I tilfælde af stemmelighed er 

formandens stemme afgørende. Dissensen anføres herefter i en kendelse, der ikke er 

enstemmig. 

Pressenævnet kan hertil pålægge redaktøren af et påklaget massemedie om snarest at 

offentliggøre en kendelse i et af Pressenævnets nærmere fastlagt omfang. 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse skal ske uden kommenterende tilføjelser 

og på en så fremtrædende måde, som det med rimelighed kan forlanges. 

Pressenævnets kendelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. 

 

Pressenævnet skal årligt afgive en beretning om Pressenævnets virksomhed til 

Landsstyret, som skal offentliggøre, jf. § 51. 

 

Kontakt: 

Det Grønlandske Pressenævn 

c/o Departement for Uddannelse, Kultur, Idræt og Kirke 

Imaneq 1A 

Postboks 1029 

3900 Nuuk 

Tlf. +299 34 57 41 

E-mail: pressenaevn@nanoq.gl  



Sammensætning af Det Grønlandske Pressenævn 2021-2025 

 
Indstillet af: Medlem: Suppleant: 

   

Naalakkersuisoq 

(Valg af formand) 

Kirsten Thomassen Ivik Paulsen 

   

Grønlands  

Presseforening 

Mariia Simonsen 

 

Andreas Wille 

Else Løvstrøm 

 

Karsten Sommer 

   

Redaktionelle ledelser Dorthe Olsen 

 

Irene Jeppson 

Jette Andersen 

 

Noah Mølgaard 

   

Organisationer Nino Fencker 

 

Ane Marie Kristiansen 

Ilannguaq Petrussen 

 

Martin Mørch 

 

 

 

  



Sagsoversigt og gennemgang af konkrete sager 
 

Alle modtagende henvendelser i Pressenævnet vil her blive oplistet. Forneden kan dog 

kun læses om henvendelser, der har ført til en egentlig sag. Alle sager vil blive 

anonymiseret. 

 

I 2025 har Pressenævnet modtaget 3 klager. 

 

 

Sag 2025-23419 – Kommuneqarfik Sermersooq mod KNR 

Sag 2025-25298 – [Klager] mod Sermitsiaq 

Sag 2025-25299 – [Klager] mod KNR 
 

  



2025-23419 – Kommuneqarfik Sermersooq mod KNR 

 

K E N D E L S E 

afsagt af Det Grønlandske Pressenævn den 9. december 2025 

 

 

i sagen 2025-23419 

 

 

Kommuneqarfik Sermersooq 

mod 

KNR 

 

 

Kommuneqarfik Sermersooq Kommuneqarfik Sermersooq har klaget over en artikel 

publiceret på KNRs hjemmeside den 9. oktober 2025. Kommuneqarfik Sermersooq 

mener, at god presseskik er tilsidesat i artiklen. 

 

 

Sagsfremstilling 

KNR bragte den 9. oktober 2025 en nyhedsartikel på sin hjemmeside, hvoraf det 

fremgik, at Atuarfik Samuel Kleinschmidt var lukket på grund af skimmelsvamp. 

Efter en henvendelse fra Kommuneqarfik Sermersooq blev artiklen fjernet fra 

hjemmesiden og en præciseret artikel blev bragt under overskriften ”Mistanke om 

skimmel på endnu en skole i Nuuk”. Af underrubrikken fremgik: 

 

”Der er forlydner om, at endnu en skole i Nuuk måske skal lukke på grund af 

skimmelsvamp. Den her gang er det Atuarfik Samuel Kleinschmidt.” 

 

Af den præciserede artikel fremgik blandt andet: 

 

”KNR har tidligere bragt en artikel, hvor der stod, at skolen lukkede. Efter 

henvendelse fra kommunen har KNR rettet til, da svaret på undersøgelsen - og 

dermed også svaret på, om skolen lukker, kommer den 15. oktober. Lige nu er 

der, som den fremgår af artiklen nu, kun mistanke om skimmelsvamp. 

 

Der er mistanke om skimmelsvamp på endnu en skole i Nuuk. Den her gang er 

det den gamle folkeskole Atuarfik Samuel Kleinschmidt skole (ASK), der ligger 

i hovedstaden, 

 

Eleverne på skolen er blevet bedt om at pakke deres ting ned fredag, fordi der 

lige nu foregår en undersøgelse af skolen om, hvorvidt der er skimmelsvamp.  

 

Der er intet, der er sikkert endnu, da svaret på undersøgelsen først kommer 15. 

oktober, men hvis skolen lukker, vil både ASK og USK være lukket på grund af 

skimmel. Eleverne skal pakke fredag, fordi næste uge er efterårsferie. 



 

…” 

 

 

Parternes synspunkter 

Kommunqarfik Sermersooqs synspunkter 

Kommunqarfik Sermersooq har anført, at KNRs artikel strider mod de vejledende 

retningslinjer for god presseskik, punkt A. om korrekte meddelelser.  

 

Kommunen har henvist til, at oplysningerne i den oprindelige artikel tydeligvis var 

forkerte, og tilsyneladende ikke blev tjekket, før de blev bragt, hvilket strider imod 

retningslinjernes punkt A.1, hvor det fremgår, at ”det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de 

oplysninger, der gives eller gengives, er korrekte.” Der var ikke tale om en sproglig 

misforståelse, eller noget der kunne give et forkert indtryk. Det var forkert information 

publiceret uden verificering. 

 

Kommunen har endvidere anført, at der ikke blev udvist den nødvendige kritik overfor 

nyhedskilderne, hvilket strider mod retningslinjernes punkt A.2. Kommunen har 

henvist til navnlig, at KNR baserede deres historie på kildernes gengivelse af et brev, 

som var blevet sendt fra skolen til forældrene. Af brevet fremgik, at skolen var ved at 

blive undersøgt for skimmelsvamp og muligvis kunne blive lukket. KNR har ukritisk 

gengivet rygter fra borgere uden dokumentation. At flere personer gentager det 

samme, gør ikke en fejlagtig oplysning mere sand. Det fritager heller ikke et public 

service-medie fra at verificere oplysninger af potentielt skadevoldende karakter. KNR 

har ikke dokumenteret, at de indhentede nogen form for objektiv verificering. 

 

Kommuneqarfik Sermersooq har desuden anført, at KNR har handlet i strid med punkt 

A.3. i de vejledende retningslinjer, hvoraf det fremgår, at ”oplysninger, som kan være 

skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i 

særlig grad, inden de bringes - først og fremmest ved forelæggelse for den 

pågældende. Forelæggelse bør ske således, at der gives den adspurgte rimelig tid til at 

svare.” Kommuneqarfik Sermersooq har henvist til, at de blev forelagt en lang række 

spørgsmål af politisk, administrativ og juridisk karakter vedrørende en lukning af 

ASK kort tid før artiklens udgivelse. Kommunen har estimeret, at de fik omkring 40 

minutter til at svare på henvendelsen fra KNR. Kommunen blev ikke spurgt ind til den 

konkrete situation med brevet til forældrene og blev først efter udgivelsen 

opmærksom på sammenhængen. Kommunen var derfor indledningsvis forvirrede over 

spørgsmålenes karakter og mener desuden ikke, at kommunen med rimelighed kunne 

forventes at besvare spørgsmålene inden for så kort en tidsramme. KNR 

offentliggjorde samtlige spørgsmål som ”spørgsmål til borgmesteren”, før hun eller 

kommunikationsafdelingen overhovedet havde haft mulighed for at sætte sig ind i 

konteksten. Kun det sidste spørgsmål var formuleret til borgmesteren. De øvrige 

spørgsmål var generelle faglige spørgsmål, der ikke var adresseret hende. Det er 

misvisende over for offentligheden, og det skabte et fejlagtigt billede af, at kommunen 



var blevet tilstrækkeligt forelagt sagen. Det betyder, at historien ikke blev forelagt 

korrekt. 

 

Kommuneqarfik Sermersooq har videre anført, at tilretningen af den oprindelige 

artikel strider mod de vejledende retningslinjer, punkt A.7. om, at ”berigtigelse af 

urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis og så snart 

kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår. Berigtigelsen skal 

foretages i en sådan form, at læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for at 

blive opmærksom på berigtigelsen.” Kommunen har henvist til navnlig, at KNR 

valgte at tilrette den eksisterende artikel, med en kort forklaring i toppen, i stedet for 

at bringe en selvstændig berigtigelse. Derved skulle alle, der allerede havde læst 

artiklen, genfinde nyheden for at opdage fejlen. Kun nye læsere blev gjort 

opmærksomme på, at de tidligere oplysninger var forkerte. Meget forvirring og 

vedvarende misforståelse kunne have været undgået, hvis KNR havde bragt en 

decideret berigtigelse. For eksempel en selvstændig artikel om at de havde lavet en 

fejl, og ville rette op på alle misforståelserne. Deres fremgangmetode, at tilføje en 

rettelse inde i en artikel, betød at: 

- læsere, der allerede har set den oprindelige artikel, ikke orienteres om fejlen, 

- misinformationen fortsætter i omløb, 

- berigtigelsen ikke når de berørte 

 

KNRs synspunkter 

Det er korrekt, at medierne skal tilstræbe at bringe korrekt og hurtig information, og 

KNR bestræbte sig netop på at leve op til denne opgave. Forud for publiceringen 

kontaktede KNR Kommuneqarfik Sermersooq med henblik på at få en kommentar til 

oplysningerne om, at Atuarfik Samuel Kleinschmidt (ASK) var lukket på grund af 

fund af skimmelsvamp. Vi blev henvist til at sende vores spørgsmål til kommunens 

kommunikationsafdeling, hvilket vi gjorde. Da vi i mellemtiden havde talt med flere 

uafhængige forældre, der kunne bekræfte, at deres børn var blevet bedt om at pakke 

deres ting og at skolen stod over for en lukning, vurderede vi, at oplysningerne havde 

tilstrækkelig offentlig interesse og troværdighed til at bringes — særligt fordi 

børnenes skolegang og sundhed var et centralt tema. 

 

Vi valgte at bringe historien på baggrund af flere, uafhængige og samstemmende 

forældre, som alle havde modtaget besked via skolens intranet om, at deres børn 

skulle pakke deres personlige ejendele, og at skolen stod over for en lukning. Der var 

således ikke tale om rygter, men om konkrete udsagn om faktiske hændelser. 

Af hensyn til sagens væsentlighed valgte vi at bringe historien hurtigst muligt, men 

kontaktede samtidigt kommunikationsafdelingen i Kommuneqarfik Sermersooq og 

orienterede dem om, at vi arbejdede på historien, inden den blev publiceret. 

 

Der var ingen tegn på, at kilderne handlede ud fra personlige eller skadevoldende 

hensigter. Tværtimod var deres bekymring for deres børns skole og sundhed af 

væsentlig offentlig interesse. Vi vurderede ikke, at artiklen rummede oplysninger, der 

kunne virke krænkende eller agtelsesforringende for nogen. Historien handlede om en 



mulig skole nedlukning på grund af sundhedsmæssige forhold, ikke om personlige 

forhold eller kritik af navngivne personer. 

 

Vi mener derfor, at KNR udviste den fornødne kritiske sans i kildehåndteringen og 

handlede i overensstemmelse med god journalistisk praksis.  

 

KNR forelagde sagen for borgmesteren og fremsendte spørgsmål, før historien blev 

bragt. Formålet var at give kommunen mulighed for at svare, men også at vise 

åbenhed og gennemsigtighed over for offentligheden om, hvilke spørgsmål der var 

stillet. Vi gav ikke en deadline på 40 minutter, og vi skrev heller ikke, at kommunen 

nægtede at medvirke. Derimod gjorde vi tydeligt opmærksom på, at kommunen var 

orienteret om den forestående publicering. KNR betragter kommunen som en samlet 

politisk-administrativ enhed. Når vi retter henvendelse til kommunen i en sag af denne 

karakter, er adressaten i praksis kommunens øverste politiske ansvarlige eller en 

bemyndiget repræsentant.  

 

Kort efter publiceringen blev vi kontaktet af kommunens kommunikationschef, der 

oplyste, at eleverne var blevet bedt om at pakke, fordi det var op mod efterårsferien, 

og at skolen skulle undersøges for skimmelsvamp. Ikke at den allerede var lukket. Da 

vi blev klar over, at den konkrete formulering kunne give et forkert indtryk, valgte vi 

straks at fjerne artiklen og bringe en præcisering. Det skete kort efter, samme dag. 

KNR rettede fejlen og bragte en opfølgende præcisering, hvor de korrekte oplysninger 

fremgik. Få dage senere bekræftede kommunen selv, at ASK faktisk blev lukket på 

grund af fund af skimmelsvamp, hvilket i realiteten understøtter vores oprindelige 

historie. 

 

KNR anerkender, at formuleringen om skimmelsvamp var misvisende, og at artiklen 

derfor blev fjernet hurtigst muligt og efterfulgt af en præcisering. Dette blev gjort for 

at sikre korrekthed og transparens over for vores brugere. 

 

KNR har fra starten taget ansvar for den oprindelige fejl, reageret hurtigt og bragt en 

korrekt præcisering. KNR vurderede, at den mest hensigtsmæssige løsning var at 

fjerne den oprindelige artikel og publicere en ny, præciseret version samme dag. Det 

var en redaktionel vurdering foretaget med fokus på hurtig og korrekt information til 

offentligheden. Der var ikke tale om intentionel misinformation, men om 

viderebringelse af faktiske udsagn fra berørte forældre. Vi mener derfor, at vi har 

handlet i overensstemmelse med de presseetiske principper om ansvar, åbenhed og 

rettelse af fejl. 

 

Pressenævnets begrundelse og afgørelse  

I afgørelsen har deltaget Kirsten Thomassen, Jette Andersen, Marthin Mørch og 

Mariia Simonsen. 

 

 

KNR har erkendt, at den oprindelige artikel indeholdt faktuelle fejl, og derfor blev 

artiklen fjernet fra KNRs hjemmeside. KNR valgte at bringe den oprindelige artikel, 



kort tid efter, at de havde sendt en række spørgsmål til kommunen, og før kommunen 

havde udtalt sig om hændelsen. KNR har henvist til, at artiklen var af væsentlig 

samfundsmæssig interesse, og at det derfor var vigtigt, at artiklen blev bragt hurtigt.  

 

Pressenævnet har ikke haft adgang til den oprindelige artikel, men efter parternes 

samstemmende beskrivelse af artiklens indehold, må det lægges til grund, at de 

forhold, der blev beskrevet i artiklen, ville medføre en række praktiske udfordringer 

for Kommuneqarfik Sermersooq, som i forvejen var udfordret på skoleområdet. Det er 

imidlertid ikke godtgjort, at artiklen indeholdt oplysninger, som kritiserede 

kommunen for deres håndtering eller på andre måder bebrejdede kommunen for den 

opståede situation. Herefter anser pressenævnet ikke oplysningerne i KNRs artikel for 

skadelige, krænkende eller agtelsesforringende, ligesom nævnet ikke finder, at KNR 

havde grund til at underkaste henvendelserne fra forældrene en særlig kritisk 

undersøgelse. Herefter finder Pressenævnet ikke grundlag for at udtale kritik for 

overtrædelse af de vejledende retningslinjer for god presseskik punkt A.2 eller A.3. 

 

Pressenævnet er enig i, at en potentiel fare for skolebørns sundhed er et tema, der har 

væsentlig samfundsmæssig interesse, og at det kan være nødvendigt straks at bringe 

information herom til offentligheden. Pressenævnet finder dog, at KNR burde have 

givet Kommuneqarfik Sermersooq længere tid til at udtale sig om hjemsendelsen af 

elever på ASK, før den omhandlede artikel om baggrunden for hjemsendelsen blev 

udgivet.  

 

De berørte elever var sendt hjem, og der er ikke oplyst om forhold, der gjorde, det 

nødvendigt at udgive artiklen, før kommunen havde haft mulighed for at kommentere 

på de forelagte oplysninger. Inden udgivelsen af den oprindelige artikel burde KNR 

desuden have taget hensyn til, at kommunen havde brug for rimelig tid til at skabe sig 

overblik over situationen, set i lyset af de udfordringer, kommunen og de berørte 

familier måtte imødese, hvis endnu en skolebygning skulle lukkes ned i en periode. 

 

KNR fjernede den oprindelige artikel fra hjemmesiden straks efter, at kommunen 

havde gjort opmærksom på, at artiklen var behæftet med faktuelle fejl og bragte 

hurtigt herefter en ny artikel på nyhedssiden på hjemmesiden, med en udtrykkelig 

præcisering. Denne fremgangsmåde må anses for en sædvanlig berigtigelse af en 

artikel, der har været bragt i et online medie. Efter en samlet vurdering af sagens 

omstændigheder, herunder KNRs hurtige og effektive reaktion, da de modtog svar fra 

Kommuneqarfik Sermersooq, finder Pressenævnet ikke anledning til at udtale kritik 

for overtrædelse af de vejledende presseetiske regler punkt A.1. eller A.7. 

  



2025-25298 – [Klager] mod Sermitsiaq 

 

K E N D E L S E 

afsagt af Det Grønlandske Pressenævn den 9. december 2025 

 

 

i sagen 2025-25298 

 

 

[Klager] 

mod 

Sermitsiaq 

 

 

[Klager] har klaget over en artikel publiceret på sermitsiaq.ag den 25. november 2025. 

[Klager]mener, at god presseskik er tilsidesat i artiklen. 

 

 

Sagsfremstilling 

Den omhandlede artikel blev udgivet i forbindelse med [Navn1]s dødsfald. [Klager] er 

datter af afdøde. I artiklen omtales blandt andet [Navn]s ansættelsesforhold og 

karriereforløb. Endvidere blev omtalt en dom om blufærdighedskrænkelse. 

 

Parternes synspunkter 

[Klager]s synspunkter 

[Klager] har gjort gældende, at Sermitsiaq med artiklen har udsat afdøde og de 

efterladte for en unødvendig krænkelse af privatlivets fred, idet den omtaler 

belastende oplysningerne, som i konteksten var irrelevante og unødvendige, navnlig 

fordi artiklen var et mindeord, og ikke en baggrunds- eller graverhistorie. 

 

[Klager] har endvidere gjort gældende, at Sermitsiaq i højere grad burde have taget 

hensyn til de pårørende ved omtalen af [Navn]s dødsfald. Det følger af de presseetiske 

regler, at medier bør udvise særlig omtanke og undgå at påføre afdødes nærmeste 

unødig skade. Oplysningerne om dommen var unødigt belastende for de efterladte, 

som befandt sig i en sårbar situation. Hvis tidligere kritik eller sager vurderes at være 

relevant for en biografisk omtale, bør omtalen ske i en neutral baggrundsartikel og 

ikke i en mindeartikel, hvor formålet er at formidle dødsfaldet og reaktioner fra 

arbejdspladsen. 

 

[Klager] har anmodet om, at mediet bringer en berigtigelse eller tilføjelse, hvor det 

fremgår, at omtalen var unødigt krænkende og at artiklen ændres, så de irrelevante 

belastende oplysninger fjernes eller nedtones. [Klager] har endvidere anmodet om, at 

Pressenævnet udtaler kritik for brud på presseetikken. 

 

Sermitsiaqs synspunkter 



Sermitsiaq har oplyst til sagen, at da artiklen ”[Navn] er afgået ved døden” skulle 

udgives, blev det drøftet i redaktionen, om det nævnte afsnit skulle tages med. Det 

blev besluttet at inkludere afsnittet, da Semitsiaq ønsker at fortælle sager retvisende og 

dokumenteret. Den omtalte kriminalsag har haft betydning for [Navn]s karriere, og 

har tidligere været omtalt i medierne. Det blev herefter anset for naturligt at nævne 

sagen. Artiklens indhold var til løbende diskussion i redaktionen og afsnittet, der 

omtalte dommen, blev fjernet nogle timer efter artiklens udgivelse. 

 

Pressenævnets begrundelse og afgørelse  

I afgørelsen har deltaget Kirsten Thomassen, Irene Jeppson, Marthin Mørch og Mariia 

Simonsen. 

 

Det fremgår af de vejledende retningslinjer for god presseskik punkt B.1., blandt 

andet, at det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse. Af 

retningslinjernes punkt C.8. fremgår blandt andet, at i anden nyhedssammenhæng bør 

tidligere rejste straffesager mod en person som regel ikke omtales.  

 

Det afsnit, som klagen omhandler, blev fjernet fra artiklen samme dag, som artiklen 

blev publiceret, og før sagen blev indbragt for Pressenævnet. Den oprindelige artikel 

har ikke været tilgængelig og Nævnet har herefter ikke haft mulighed for at læse det 

omhandlede afsnit. På baggrund af parternes sagsfremstilling, lægger nævnet til 

grund, at der var tale om en kort omtale af den omhandlede dom i forbindelse med 

beskrivelsen af [Navn]s karriereforløb. Pressenævnet forstår Sermitsiaqs svar sådan, at 

afsnittet kort tid efter udgivelsen blev fjernet fra artiklen efter en afvejning af på den 

ene side hensynet til den almene interesse, herunder hensynet til ofrene i 

kriminalsagen, og på den anden side hensynet til de efterladte. Pressenævnet tiltræder 

Sermitsiaqs endelige vurdering af, at den almene interesse i den aktuelle situation 

burde vige for hensynet til de efterladte. Efter en samlet vurdering af forløbet, finder 

Pressenævnet ikke anledning til at udtale kritik. 

  



2025-25299 – [Klager] mod KNR 

 

K E N D E L S E 

afsagt af Det Grønlandske Pressenævn den 9. december 2025 

 

 

i sagen 2025-25299 

 

 

[Klager] 

mod 

KNR 

 

 

[Klager] har klaget over et indslag i Qanorooq den 25. november 2025. [Klager] 

mener, at god presseskik er tilsidesat i indslaget. 

 

 

Sagsfremstilling 

I det omhandlede indslag omtaler KNR [Navn]s dødsfald og nævner under indslaget 

blandt andet en afsluttet kriminalsag. Kriminalsagen blev udelukkende omtalt under 

liveudsendelsen og indgår ikke i den version af indslaget, der efterfølgende har været 

tilgængelig på KNRs hjemmeside.  

 

Parternes synspunkter 

[Klager]s synspunkter 

[Klager], der er datter af afdøde, har gjort gældende, at KNR har tilsidesat god 

presseskik, herunder hensynet til proportionalitet, relevans og respekt for de pårørende 

i forbindelse med omtale af et dødsfald. Efter de pårørendes opfattelse var det 

irrelevant at bringe en tidligere retssag frem i forbindelse med omtalen af dødsfaldet, 

da sagen ikke havde nogen direkte relation til den aktuelle nyhed. [Klager] har 

anmodet Pressenævnet om at vurdere, om KNRs omtale lever op til de presseetiske 

retningslinjer, herunder at der ikke må påføres de efterladte en unødvendig krænkelse. 

[Klager] har endvidere henvist til, at pressen bør udvise forsigtighed med at 

sammenkæde en persons død med tidligere sager, når dette ikke er journalistisk 

nødvendigt eller relevant i konteksten. 

 

KNRs synspunkter 

KNR har til sagen udtalt, at de har forståelse for at omtale af et dødsfald, kan være 

følsomt for de efterladte, særligt i et lille samfund, hvor medieomtaler kan opleves 

mere personlige og få større rækkevidde. Det har naturligvis ikke været KNRs 

intention at påføre familien yderligere sorg. Der har tidligere været medieomtale af 

den omhandlede dom, og det er en af mediernes vigtigste opgaver at fortælle om 

domstolenes arbejde. KNR har vurderet, at det var naturligt at omtale dommen, som 

endvidere havde væsentlig betydning for offentligheden. Omtalen af dommen er ikke 

publiceret på KNRs web eller radio, men udelukkende i Qanorooq. 



 

Pressenævnets begrundelse og afgørelse  

I afgørelsen har deltaget Kirsten Thomassen, Jette Andersen, Marthin Mørch og 

Mariia Simonsen. 

 

 

Det fremgår af de vejledende retningslinjer for god presseskik punkt B.1., blandt 

andet, at det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse. Af 

retningslinjernes punkt C.8. fremgår blandt andet, at i anden nyhedssammenhæng bør 

tidligere rejste straffesager mod en person som regel ikke omtales.  

 

Den omtale, som klagen omhandler, blev udelukkende nævnt i liveudsendelsen af 

Qanorooq den 25. november 2025, og Pressenævnet har ikke haft mulighed for at høre 

indslaget. På baggrund af parternes sagsfremstilling, lægger nævnet til grund, at den 

omhandlede dom kort blev nævnt i forbindelse med beskrivelsen af [Navn]s 

karriereforløb.  

 

Pressenævnet forstår KNRs svar sådan, at KNR har vurderet, at omtalen af [Navn]s 

dom havde en vis almen interesse og var relevant for beskrivelsen af hans 

karriereforløb, hvorfor dommen kort blev omtalt i liveudsendelsen.  

 

Efter en samlet vurdering af sagens omstændigheder, finder Pressenævnet efter 

omstændighederne ikke anledning til at udtale kritik af, at KNR kort har omtalt 

dommen i en liveudsendelse. Nævnet har navnlig lagt vægt på, at dommen havde 

betydning for og sammenhæng med [Navn]s karriereforløb, at sagen har en vis almen 

interesse, ligesom dommen i nyere tid har været genstand for medieomtale.  

 

Pressenævnet tiltræder KNRs vurdering af, at hensynet til de efterladte måtte tillægges 

en sådan vægt, at omtalen af dommen blev fjernet fra den udgave af udsendelsen, der 

efterfølgende har været tilgængelig på KNRs hjemmeside.  

 

 

 

 

 

Kirsten Thomassen 

Formand 


